12.880 visninger
|
Oprettet:
Ventil justering {{forumTopicSubject}}
Hej er ved og renovere min ih 434 og vil godt have justeret ventilerenes åbning efter at have slebet dem, i forbindelse med min renovering har jeg købt en service manual, men kan ikke lige finde ud af og læse de fagudtryk som står i den engelske bog, vil bare godt vide hvor mange mm/100dele der skal være mellem vippe arm og ventil, håber der nogle som kan hjælpe
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Google translate kan også klare mange tekniske oversættelser:
http://translate.google.com
Tommer til millimeter converter, i tilfælde af at målet er angivet i tommer og du står med millimeter søgeblade:
http://www.metric-conversions.org/da/laengder/tommer-til-millimeter.htm
Det er ikke et direkte svar på dit spørgsmål, men du håbede på at nogen kunne hjælpe... Hjælp til selvhjælp hermed givet!
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
"Inlet Valves" betyder indsugningsventiler og "Exhaust Valves" betyder udstødningsventiler... Så du skal altså finde "Tappet clearance" for både ind- og udstødningsventilerne for "BD-154 series" motoren.
Hint: Målet er angivet for både kold og varm motor og er i denne motors tilfælde ens for ind- og udstødningsventilerne...
Bemærk: Målene er angivet i "in.", altså tommer!
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Tappet clearance må være 0.020 og i mm 0,0508??
Og indstillings metoden er jeg ikke lige kommet til og finde ud af endnu men alle fif modtages med kyshånd
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Hvis du har brugt converteren har du tastet forkert ind eller også har du skrevet forkert her...
Regneriet:
1 tomme i millimeter = 25,4 mm
tommemål * tomme i millimeter = 0,02 * 25,4 = 0,508 mm
Hvad angår indstillings metoden, så prøv lige at læse det først... Sig til, hvis der er noget der volder problemer, så tager vi den derfra... Ok?
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Og ventilspillerummet er de 0,508 mm, det var ikke meget. Hvor nøjagtigt skal det være, kan man få et søgeblade som er det eller er det bare 0,500
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det betvivler jeg slet ikke. Har jeg givet udtryk for det nogen steder?
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jeg værdsætter faktisk i meget høj grad, at folk som dig også stiller sin erfaring og viden til rådighed.
Ud over det, skulle det læses med en god portion ironi, det med 2 søgeblade ovenpå hinanden... Prøv at læse hvad jeg skrev en gang til, og så tag lidt humor med...
Til info: Jeg mener IKKE at fordomme er godt og ønsker SLET IKKE at de skal leve længe!
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Også tak til Volvo BM tror jeg har det jeg mangler for at jeg kan blive færdig nu
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Har du haft knastakslen ude eller haft noget skildt ad henne forrest på motoren, altså hen imod køleren?
Hvis ikke, så er du nok kommet til at justere ventilerne på 1. cylinder mens 4. cylinder stod på kompressions slaget. Hvordan afgjorde du om den stod på kompressions slaget på 1. cylinder, da du justerede spillerummet på 1. cylinder?
Bare lige for en sikkerheds skyld: Personligt, vil jeg foretrække at teste om alt render rundt som det skal, ved at tørne motoren ved håndkraft og ikke med starteren. Hvis du nu havde fået justeret tingene, så stempel og ventil kan ramme hinanden, så når det at gå galt når du gør det med starteren. Hvis du gør det med håndkraft, kan du mærke/høre om det sker. Starten tørner alligevel motoren med 250-350 omdrejninger i minuttet, så det kan let gå galt.
Men det er selvfølgelig op til folk selv! Det er bare sådan jeg ville gøre...
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Har bare gjort som Jørgen B han har skrevet
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men, hvis jeg må tillade mig at forsøge mit med en forklaring, uden at blive alt for ingeniør-agtig...
Pointen er, at når 1. cylinder står på kompressions slaget, skal der være spillerum på begge ventiler på 1. cylinder.
4. cylinders vippearme har i det tilfælde kontakt med toppen af begge sine ventiler, og der er det der hedder ventiloverlap i denne position. Men ellers ligner positionen for 1'eren og 4'eren hinanden, bortset fra denne forskel. Det er derfor muligt, at komme til at tage fejl af positionerne. Motoren vil stadig kunne tørne rundt uden problemer, men det kan udvise det symptom du beskriver, så vidt jeg lige kan regne ud.
Da du tørnede med håndkraft, kunne du så set alle ventiler følge fint med op og ned? Har du været igang med at slibe ventilersæder osv....?
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det kunne måske og være en eller flere ventiler der lækker. Altså ikke slutter tæt i sædet... Men jeg hælder nok mest til en timing-fejl...
Du skal være helt sikker på, at knasten står på basiscirklen når du justerer.
Jeg spørger lige igen: Du har ikke haft forgården skildt ad? Altså de tandhjul der sidder forrest på motoren hen imod køleren?
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Det er ellers en effektiv måde at rense luftfilter på har prøvet med en gl.deutz foran en højtryks presser den slog den igang baglæns, men det er en helt anden historie.
.Det der sker hvis du kommer til at stille de ventiler der vipper er bare at der bliver 1½ mm spill i kompretionstakten og det suger ikke luft ind af udstødningen.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
basiscirklen?
Og nej har ikke haft skilt de tandhjul af, kun skiftet foringer og stempel og slebet de ventiler
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Var heller ikke helt sikker i min sag, med om den ville trække luft ind. Men om ikke andet, ville det give anledning til at tjekke tingene igennem en ekstra gang!
Vaklede nemlig lidt imellem om den bare ville mangle kompression eller om den rent faktisk ville suge lidt "baglæns" ind...
Mvh.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
http://www.volvo240.dk/main.asp?f=86
Hvordan har du testet, at dine ventiler er tætte? Eller fik du det gjort professionelt?
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Traktorer: 2 Svar: 68
Ikke for at spille smart eller noget, men er du helt med på betydningen af at ventilerne "vipper"?
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Hvordan står det til? Går det fremad?
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men så let slipper du ikke! Hvad var løsningen på problemet? Det kunne jo være at andre kunne bruge svaret, hvis de selv står med problemet en gang!
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Går den godt nu? Kommer der billeder op af den og en film af resultatet?
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Altså, det betyder ikke så meget at den ikke er så pæn. Det vigtige er, at tage nogle gode billeder af den og skrive en god tekst om den.
Hvad video angår, er det selvfølgelig helt op til dig selv. Jeg synes bare det ville være fedt. Min far har også en 434'er, så jeg kender godt modellen og det er altid sjovt at se/vide hvordan andres går.
Husk at efterspænde topstykket, når den har været driftsvarm! Tror Jørgen B. var inde på det tidligere også...
Mvh.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
- Vores 434 er med Speed Amplifier
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Pas godt på det Speed Amplifire Friløbet er ikke det stærkeste der er seet.og jeg kunne frygte at det er svært at få fat i hvis det går til
Man skal huske at efterspænde toppen det er rigtig Men det gjorde vi nu altid medens den var driftsvarm og det skulle gå stærkt for man skulle også nå at stille ventilerne og det gjorde vi også ved 2. service når den havde gået 120 timer.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Vi skal nok passe godt på vores 434'er - det er en dejlig og handy lille traktor. Og den kan faktisk klare mere end man lige skulle tro, udfra størrelsen! Det bliver heller ikke ringere af, at have Speed Amplifieren - det kan i mange tilfælde være praktisk. Jeg tror du har helt ret i at det er svært, hvis ikke umuligt, at skaffe dele til det. Den fik nu også frisk gearkasseolie for nogle år siden.
434'eren har separat hydraulikolie, ikke? Det er først på -74 serien at det er fælles for både gearkasse, bagtøj og hydraulik, ikke?
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Skal nok få taget nogle billeder og få dem lagt op, og husker også at efterspænde toppen og mange tak for hjælpen begge to.
Og godt nytår
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Og GODT NYTÅR her fra mig også
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Reklamer for Speed Amplifier:
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Da jeg var knægt, havde vi en IH 440 presser og en rød Egebjerg ballevogn at spænde efter, det var sager!
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Jeg har nogle gange kørt dem uden topdæksel i tomgang også uden at blive oversprøjtet. Jeg ved ikke om det er svar nok ellers prøv igen .
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Håber det giver mening.
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jeg har selv sådan en olietryksmåler som denne:
http://www.traktorgalleri.dk/album/storbilledevisning/3245-vaerktoej___motorarbejde?n=2
Så kan du ihvertfald måle motorens olietryk. Men det siger selvfølgelig ikke noget om hvor olien kommer hen, kun hvad trykket er. Og det du vil vide er vel, at vippemekanismen får den smøring den skal have.
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Så har du jo snart en fin traktor der
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Det hele betyder at hvis 1 gløderør brænder over så virker ingen af dem lige så hvis der er bare en dårlig forbindelse et sted
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Det trækker såvit jeg husker 48 amp. i starten og når så glødetermoen slår fra falder det jo noget ---til ca 30 mener jeg igen det er ikke noget vi har gået op i.
Jeg mener det eneste der var sikring på var lyset og hvis der var monteret førehus så var der også en der dækkede visker og blinklys.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
"32"
http://www.weboil.dk/product.asp?product=356
"46"
http://www.weboil.dk/product.asp?product=292
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Til bo n : Ja det sker der jo da ikke noget ved. Men er du sikker på at du har monteret forbindelserne rigtigt på gløderørene? Jeg har desværre set nogle som har fået systemet galt i halsen. og så kan ledningerne og nøglekontakten døje med at holde til belastningen. De kan ende med at blive temmelig sorte og det ville være synd når du har lagt så meget arbejde i traktoren.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jeg vender lige tilbage senere, med et "underholdende" element; jeg har nemlig aldrig kunnet finde instruktionsbogen og service manualen hvor Speed Amplifier er omtalt. Men efter al vores snak herinde, tænkte jeg at jeg lige kunne prøve at søge igen. Denne gang fandt jeg begge dele til en billig penge (ja, jeg har faktisk købt dem! ) hvor man kunne downloade dem med det samme. Diagrammet deri, mangler faktisk detalje 80, som er på det diagram jeg har lagt op tidligere og refereret til som en form for sikring! Så jeg tror, at der kan være forskel på el-nettet, alt afhængigt af årgang og/eller marked! Så er ikke umuligt, at der sidder en sikring på Bo's originalt.
Mvh.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
Det skal lykkes !! EN ULV GIVER ALDRIG TABT det er halvdelen af ulve loven hos KFUM Spejderne
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Ja, det er ikke altid lige let med den gamle dokumentation og de service meddelelser man ikke lige har som menig mand! Men så er det jo godt, vi har dig!
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
Det ny til venstre som er lidt længere og ser ud til og ha vært gået ude i spidsen,
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
- Og hvad bliver det til med de billeder af den? ... Og film... :D
Mvh.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Traktorer: 1 Emner: 17 Svar: 151
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jeg kan se der står i serviceinstruktionerne til 434'eren, at topstykket skal efterspændes for hver 500. arbejdstime. Skal den efterspænding bare laves ved kold motor eller hvordan?
Mvh.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
Ventil justering